Tratnik en Kuss tonen zich in Clásica Jaén met derde en zesde plek

Jan Tratnik heeft ook in zijn tweede wedstrijd van het seizoen een podiumplek bemachtigd. Na zijn tweede plek in de Vuelta Ciclista a Murcia eindigde de Sloveen van Team Visma | Lease a Bike als derde in de Clásica Jaén. Vroege vluchter Oier Lazkano ging er met de overwinning vandoor.

Voor de derde dag op rij was het zuiden van Spanje het toneel van een eendagswedstrijd. De regenval had de organisatie genoodzaakt het parcours met veertig kilometer in te korten en acht van de in totaal twaalf gravelstroken te schrappen.

De wijzigingen weerhielden Tratnik en Per Strand Hagenes er niet van om vroeg in de wedstrijd op avontuur te gaan. De twee renners van Team Visma | Lease a Bike maakten in het begin van de koers deel uit van een omvangrijke kopgroep, maar de samenwerking was niet optimaal.

Een vijftal met daarin Lazkano slaagde erin zich los te maken van de kopgroep, Tratnik, Hagenes en de rest werden weer ingelopen door het peloton, waar Team Visma | Lease a Bike vanaf dat moment de achtervolging leidde. Op de eerste gravelstrook kreeg Wout van Aert te maken met een lekke band. De Belg reed over een grote schroef en moest zijn wiel wisselen met Hagenes.

"Het zat ons niet helemaal mee vandaag, maar Sepp en ik mogen tevreden zijn"

Jan Tratnik

Van Aert zou vooraan niet meer terugkeren. Met Tratnik en Kuss ging het overgebleven peloton op jacht naar Lazkano. De Sloveen en Amerikaan maakten een sterke indruk, maar Lazkano bleef de achtervolgers uiteindelijk net voor. Tratnik sprintte daarachter naar de derde plek.

"Sepp en ik zaten voorin op het moment dat Wout een lekke band kreeg. We hoopten dat hij terug zou keren, maar toen dat niet gebeurde, kregen wij te horen dat we voor onze eigen kansen mochten gaan. Het zat ons niet helemaal mee vandaag, maar Sepp en ik zaten er wel. Daar mogen we tevreden mee zijn."

Ook Kuss toonde zich in zijn nopjes met het resultaat. "Ik heb er alles aan gedaan om Jan aan een zo kort mogelijk resultaat te helpen. Oier was supersterk en heeft terecht gewonnen. Ik vond het mooi om zo’n gravelwedstrijd te rijden. Thuis rijd ik vaak op mijn gravelbike, maar dit is toch heel anders."