Van Aert beleeft succesvolle rentree in Tour of Norway, sterke prestatie Lemmen

Bart Lemmen heeft in de eerste etappe van de Tour of Norway net naast een podiumplaats gegrepen. Op de flanken van de Voss Resort kwam de 28-jarige renner van Team Visma | Lease a Bike als vierde over de streep. Wout van Aert reed zijn eerste wedstrijdkilometers sinds zijn zware val en keek met tevredenheid terug op zijn rentree.

In aanloop naar de Noorse rittenkoers waren vele ogen gericht op Van Aert, die voor het eerst sinds zijn valpartij in Dwars door Vlaanderen aan de start stond van een wedstrijd. De 29-jarige Belg temperde voorafgaand de verwachtingen en hoopte vooral vertrouwen te tanken voor het restant van het seizoen. “Mijn voornaamste doel is om mezelf te testen en te kijken hoe ik het er in een wedstrijd vanaf breng”, zei Van Aert eerder.

In de eerste etappe van Voss naar Voss Resort kende Van Aert een geslaagde rentree. Op de slotklim bracht de Belg zijn teamgenoten naar voren en klom hij lang met de besten mee. Pas op twee kilometer van de aankomst moest hij het uitgedunde peloton laten gaan. "Ik ben blij met hoe het gegaan is", reageert Van Aert na afloop. "Op de fiets heb ik nergens last van gehad, dus ik hoop dat ik goed kan herstellen."

"Natuurlijk had ik gehoopt om niet af te zien, maar dat is iets waar ik doorheen moet."

Wout van Aert

Conditioneel voelt Van Aert zich naar eigen zeggen nog niet de oude. "Ik wilde de mannen op z’n minst tot anderhalve kilometer van de streep bijstaan, maar ik merkte al gauw dat ik op de limiet zat. Ik voelde aan m’n longen dat ik diep was gegaan. Natuurlijk had ik gehoopt om niet af te zien, maar dat is iets waar ik doorheen moet. Morgen wacht een zwaardere etappe en dan gaan we zien hoe lang ik het volhoud."

Lemmen streed lang mee om de ritzege, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een vierde plek. Thibau Nys ging er met de overwinning vandoor. "Ik ben hier heel tevreden mee. Van tevoren wist ik wel: als ik m’n niveau haal, zou ik mee moeten doen om de podiumplekken. Na mijn sleutelbeenbreuk wist ik alleen niet of ik dezelfde topvorm zou hebben als in de Tour Down Under en de UAE Tour. Het was afwachten, maar ik voelde me de hele dag goed. Ik kijk ambitieus naar de dag van morgen."

Tour of Norway

Stage 1