Van Aert wint Kuurne-Brussel-Kuurne op indrukwekkende wijze

Wout van Aert heeft zijn sterk openingsweekend bekroont met een zege in Kuurne-Brussel-Kuurne. De 29-jarige Belg van Team Visma | Lease a Bike brak de wedstrijd vroeg open, waarna hij zijn twee medevluchters Tim Wellens en Oier Lazkano overtuigend klopte in de sprint. Het was opnieuw een perfect rapport voor de geel-zwarte formatie in het Vlaamse openingsweekend.

Na een afwachtend eerste uur, waarin geen enkele kopgroep ontstond, kreeg een kopgroep van vijf renners een vrijgeleide van het peloton. Met de cruciale heuvelzones in zicht schudde Team Visma | Lease a Bike stevig aan de boom in het peloton. Een uitgedunde groep -met onder anderen Van Aert, Christophe Laporte, Dylan van Baarle en Matteo Jorgenson- reed in een mum van tijd richting de kop van de koers.

“Het was voor ons de logische tactiek om de koers zo hard mogelijk te maken”, vertelt Van Aert na afloop. “Het tempo die we aanhielden was super hoog. Het was logisch dat het peloton daar in verschillende stukken zou breken.”

Tijdens de beklimming van de Mont Saint-Laurent -op zo’n 85 kilometer van de streep- trok Van Aert stevig door. Uiteindelijk wisten enkel Wellens en Lazkano het tempo van de Belg te volgen. Het drietal reed vervolgens broederlijk richting aankomstplaats Kuurne, waar Van Aert overtuigend richting de zege sprintte in zijn eerste deelname aan deze voorjaarsklassieker.

“We kunnen spreken van een fantastisch openingsweekend”, vervolgt Van Aert. “We wonnen opnieuw zowel Omloop Het Nieuwsblad als Kuurne-Brussel-Kuurne, maar vooral de manier waarop was heel mooi. Deze overwinning deed veel deugd. Ook hier stonden we aan de start met een sterke ploeg, dus was er wel wat druk. Ik ben erg trots dat het gelukt is.”

"Voor het tweede jaar op rij beide klassiekers winnen, is speciaal"

Grischa Niermann

“Het was een harde wedstrijd. Zoals vooraf verwacht zouden de heuvelzones voor een schifting zorgen. We bleven er met de sterkste renners over. Met Wellens en Lazkano had ik dan ook de perfecte metgezellen gevonden. De rugwind in de finale bood ons veel kans om het tot de finish uit te zingen. Ik bleef gefocust om mogelijke aanvallen te beantwoorden, maar ik had er veel vertrouwen in om dit tot een goed einde te brengen”, aldus de Belg.

Ploegleider Grischa Niermann was uiteraard ook tevreden: “We kunnen enorm tevreden terugblikken op afgelopen weekend. We hadden in beide wedstrijden een goed plan klaarliggen, maar vandaag was Wout gewoonweg de sterkste renner in koers. Onderweg gaf hij een overtuigende indruk, dus daarom besloten we om vol voor hem te rijden. Voor het tweede jaar op rij wisten we de beide klassiekers te winnen, wat speciaal is. We vormen een hechte groep die voor elkaar door het vuur zou gaan. We gaan straks met een goed gevoel een nieuwe hoogtestage tegemoet.”