Van Dijke sprint naar vijfde plaats in slotetappe Giro d’Italia, Team Visma | Lease a Bike blikt trots terug op ronde met tegenslag

Hoofdstad Rome was het decor van de slotetappe van de Giro d’Italia. In de verwachte massasprint snelde Tim van Dijke naar een knappe vijfde plaats. Het was de tweede topvijfplaats in deze Giro voor de 24-jarige Nederlander. Verder blikken Jan Tratnik en ploegleider Marc Reef terug op een ronde met hoogtes en laagtes.

In de straten van Rome werd Van Dijke op het goede moment naar voren geloodst door ploeggenoot Edoardo Affini. In de sprint moest hij uiteindelijk vier renners voor zich dulden. “Het kostte me iets te veel krachten om voorin het peloton te geraken”, zegt Van Dijke na afloop. “Met een nieuwe plek in de top vijf kan ik zeker leven. Ik heb dan ook niet de pure snelheid zoals mannen als Merlier en Jonathan Milan. Dit een prima einde van een mooie Giro voor me.”

Ploegleider Marc Reef blikt met gemengde gevoelens terug op de eerste grote ronde van het seizoen, al overheerst trots. “Het wringt dat we eigenlijk niet hebben kunnen tonen waartoe we in staat zijn”, zegt Reef. “Helaas kregen we heel wat tegenslagen te verwerken naarmate de Giro vorderde. Ik ben vooral trots op de manier waarop we die tegenslagen telkens te boven kwamen. We bleven de moed erin houden. Natuurlijk was het op sommige momenten moeilijk, maar gezien onze oneindige inzet en de ritzege van Olav Kooij kunnen we terugkijken op een prima ronde.”

"Knap hoe de renners, maar ook de stafleden, de rug wisten te rechten"

Marc Reef

Kooij won de negende etappe met aankomst in Napels. Team Visma | Lease a Bike was zo een van de negen ploegen die in deze Giro een ritoverwinning wist te behalen. “Ons doel in deze Giro was om etappes te winnen”, voegt Reef eraan toe. “We waren dan ook heel tevreden dat Olav – die zijn eerste grote ronde reed – een etappe kon winnen. In de eerste week zat het niet mee, maar op die dag vielen alle puzzelstukken in elkaar. De zege gaf een enorme boost voor het team. We voelden dat er nog veel grootse momenten konden volgen, maar die mooie vooruitzichten werden twee dagen later al weggevaagd door de opgaves van Olav en Cian Uijtdebroeks.”

“Ons overgebleven viertal heeft alles gegeven om er nog het beste van te maken. Zo kwam Jan Tratnik meteen dicht bij de ritzege in de tiende etappe, waarna hij op dag negentien nog een mooie ereplaats behaalde. Verder greep Tim zijn kans in de sprints, die hij beloond zag met een vierde en vijfde plaats. Attila en Edoardo toonden zich enkele keren in de ontsnappingen. Het is knap hoe de renners – maar ook de stafleden - de rug wisten te rechten. Voor Attila, Edoardo, Jan en Tim was de Giro een hoofddoel dit seizoen, maar de laatste twee weken hebben ze een andere rol moeten vervullen dan gepland. Dat hebben ze met verve gedaan en ze hebben hun kansen gegrepen. Mijn complimenten aan hen”, besluit hij.

Tratnik finishte in Rome zijn achtste grote ronde. “Het blijft speciaal om de laatste etappe van een grote ronde te rijden”, zegt de 34-jarige Sloveen. “Wanneer je de eindmeet bereikt, maken de behaalde resultaten even niet zoveel uit. Ik kijk trots terug op deze Giro, vooral door ons doorzettingsvermogen. We moeten tevreden zijn met de ritzege van Olav. Volgens mij zou hij nog etappes gewonnen kunnen hebben, maar dat zullen we nooit weten. Na de opgaves bleven we vechten. Het zou gemakkelijk geweest zijn om de handdoek in de ring te gooien als ploeg, maar dat deden we allesbehalve. De sfeer in de ploeg gaf me vertrouwen om er nog vol voor te blijven gaan. Het belangrijkste is dat we karakter getoond hebben. Dat hebben veel mensen gezien.”

Giro d'Italia

Stage 21