Van Emden besluit Renewi Tour met gemengde gevoelens

Team Jumbo-Visma heeft in de slotetappe van de Renewi Tour niet kunnen meestrijden om de prijzen. Bij een cruciale splitsing in het slot van de etappe zaten de troepen van de Nederlandse formatie aan de verkeerde kant van de schifting. Matej Mohoric won de afsluitende rit. Voor Jos van Emden was het de laatste koers dicht bij huis.

“Het was de laatste keer dat mijn familie mij met eigen ogen in actie kon zien. Dat is toch wel een bijzonder gevoel. Het rijden in het rood-wit-blauw in de tijdrit was voor mij het hoogtepunt van deze koers. Sportief ging het de afgelopen week iets minder voor de wind. Met Olav hebben we wel een aantal keer meegedaan om de winst, maar uiteindelijk vertrekken we zonder zege weer naar huis”, beseft de Nederlander.

"Ik hoop mijn carrière nog met een positieve noot af te kunnen sluiten"

Jos van Emden

“Ik merk langzaam dat het einde van een lange carrière nadert”, vertelt de 38-jarige veteraan. “Sinds ik bekend heb gemaakt te stoppen aan het eind van dit seizoen, denk ik bij alles in het peloton nog eens extra na. Dat is niet altijd enkel in de positieve zin van het woord. De Renewi Tour was in het verleden een heel mooie koers, maar de manier waarop de editie van dit jaar is verlopen moet een hoop mensen aan het denken zetten. Ook hier kwam de veiligheid van de renners in het geding en dat mag nooit de bedoeling zijn. Ik hoop mijn carrière nog met een positieve noot af te kunnen sluiten in de koersen die er voor mij nog resten in de komende weken.”

Halverwege de etappe zette het peloton enige tijd voet aan de grond. Volgens de renners was het parcours aan het slot van de lokale ronde te gevaarlijk vanwege de nauwe en smalle wegen. Na overleg met de wedstrijdjury werd de race weer hervat. Tijden voor het algemeen klassement zouden uiteindelijk worden opgenomen op vijf kilometer van de finish. Het eindklassement werd een prooi voor de Belg Tim Wellens.