Van Empel domineert van start tot finish in Hamme

Fem van Empel heeft voor het tweede jaar op rij de Flandriencross in Hamme op haar naam geschreven. De renster van Team Visma | Lease a Bike reed na een kanonstart ogenschijnlijk probleemloos richting haar zestiende seizoenszege en een zes op zes in de X2O Badkamers Trofee.

Vanaf het startschot bepaalde Van Empel het tempo in de wedstrijd. Op een technische omloop kwam de 21-jarige wereldkampioene al snel alleen aan de leiding te zitten. Ronde na ronde wist Van Empel haar voorsprong op de achtervolgers uit te bouwen tot meer dan een minuut. De Noord-Brabantse mocht uiteindelijk voor het tweede jaar op rij het zegegebaar maken in Hamme. Lucinda Brand en Manon Bakker vervolledigden het podium.

“Ik voelde me vandaag heel erg goed”, reageert Van Empel na afloop. “Op een parcours als dit, met veel diepe sporen in de grond, was het een voordeel om alleen te kunnen rijden. Op die manier kon ik steeds mijn eigen lijnen uittekenen. Ik probeerde dan ook om er vanaf de start een hoog tempo op te leggen. Ik ben blij dat dat gelukt is.”

Van Empel, die dankzij een zesde overwinning ongeslagen bleef in de X2O Badkamers Trofee-manches, bouwde haar voorsprong in het klassement uit tot bijna zeven minuten. “Ik durf absoluut nog niet te zeggen dat de eindzege al binnen is. Er volgen nog twee wedstrijden in Lille en Brussel, en daar zijn in principe nog tien minuten te winnen of te verliezen. Ik zal nog aan de bak moeten om mijn voorsprong in het klassement te verdedigen.”