Van Empel glorieert bij rentree in het veld

Fem van Empel heeft haar rentree in het veld opgeluisterd met een stijlvolle overwinning. De 21-jarige renster van Team Jumbo-Visma toonde zich tijdens de tweede wedstrijd uit de X20 Trofee-competitie verreweg de beste. Voor Van Empel is het de achtste overwinning van het crossseizoen.

Van Empel keerde drie weken na het veroveren van de Europese titel terug in het veld, waarin ze het onder meer opnam tegen Lucinda Brand en Puck Pieterse. Hoewel de regerend wereldkampioene op het glibberige parcours in Kortrijk goed uit de startblokken kwam, kon ze in de tweede ronde niet voorkomen dat ze in een diep modderspoor terechtkwam en viel.

De val zorgde niet voor extra angst bij de Brabantse, die snel weer kon aansluiten bij koploopsters Brand en Pieterse. Brand probeerde halverwege de wedstrijd afstand te nemen van haar landgenotes, maar dat liet Van Empel niet gebeuren. De jongeling reed het gat dicht en ging er vervolgens hard vandoor. Haar voorsprong kwam hierna niet meer in gevaar.

"Het was een lastig parcours om weg te geraken"

Fem van Empel

"Het was een mooie strijd tussen ons drie", kijkt Van Empel terug op de wedstrijd. "Het was een lastig parcours om weg te geraken en de wind speelde een grote rol. In de tweede ronde kwam ik raar ten val, maar ik probeerde me niet te druk te maken en zo snel mogelijk weer te focussen. Ik voelde me goed en kon het gelukkig bekronen met de overwinning."

Van Empel laste na het EK in Pontchateau een korte pauze in die ze onder meer gebruikte om te trainen in Spanje. Mede door het ‘goede weer’ kende ze daar een fijne periode. “Als je in de zon kunt trainen, knap je mentaal wel op”, lacht Van Empel. “Ik heb voornamelijk duurtrainingen gedaan die bedoeld zijn voor het voorjaar.”