Van Empel soleert in Antwerpen naar elfde overwinning van het seizoen

Fem van Empel heeft voor het tweede achtereenvolgende jaar de wereldbekerwedstrijd in Antwerpen op haar naam geschreven. De jonge renster van Team Jumbo-Visma nam in de vijfde ronde afstand van Lucinda Brand en reed vervolgens solo naar de finish. Van Empel boekte hiermee haar elfde zege van het seizoen.

Van Empel, startend vanaf de tweede rij, kende een voortvarende start op het zanderige parcours in Antwerpen. De regerend Europees en wereldkampioene dook als derde het veld in en sloeg samen met Brand een gaatje op de rest van het veld. Nadat Puck Pieterse halverwege de race terugkeerde, leek een driestrijd in de maak, maar daar wilde Van Empel niets van weten.

De jongeling versnelde in de vijfde ronde en liep beetje bij beetje uit op haar landgenotes. Met een voorsprong van achttien seconden op Brand soleerde Van Empel naar haar derde wereldbekeroverwinning van het seizoen. "Ik moest er even inkomen, maar gedurende de race kreeg ik steeds meer vertrouwen en voelde ik me sterker worden. Ik ben heel blij met de overwinning."

"Ik heb afgelopen woensdag veel geoefend op de balken"

Fem van Empel

Van Empel dankt haar overwinning mede aan het springen over de balken. Het is de eerste keer dat ze in wedstrijdverband over de hindernissen sprong. "Ik heb er afgelopen woensdag veel op geoefend en ben blij dat ik daar vandaag enigszins verschil in kon maken. De balken volgden elkaar gauw op en lagen gunstig op het rechte stuk. Elke keer dat ik eroverheen moest, dacht ik: oei, als dit maar goed gaat. Gelukkig liep het goed af."

Volgens Van Empel is het positief dat de concurrentie steeds dichterbij komt. "Hoe dichter het niveau bij elkaar ligt, hoe hoger het niveau uiteindelijk gaat worden. Ik vind het alleen maar leuk dat er een duel is en daarnaast is het voor de toeschouwers mooi om te zien."

Van Empel heeft in de laatste week van 2023 een vol crossprogramma. Ze staat op dinsdag 26 december aan de start in Gavere, op 27 december in Heusden-Zolder en op 30 december in Hulst.