Veenhoven sprint naar zesde plaats in Trofee Maarten Wynants

In de Trofee Maarten Wynants is Nienke Veenhoven als zesde geëindigd. Op de vlakke omloop in het Belgische Helchteren werd de wedstrijd zoals verwacht beslist na een groepsspurt.

Op de slotdag van een succesvolle La Vuelta Femenina stond een andere Team Visma | Lease a Bike Women-delegatie aan de start van de Trofee Maarten Wynants in Helchteren. Het peloton werkte 116 kilometers af op lokale ronden in de Limburgse gemeente.

Op de vlakke omloop was het wachten geblazen tot de eerste noemenswaardige vlucht kon vertrekken. Met nog 75 kilometer te gaan bleek de aanval van Henriette Colborne -die later nog twee metgezellen kreeg- de goede. Het drietal breidde haar voorsprong uit tot anderhalve minuut. In het achtervolgende peloton deed Team Visma | Lease a Bike Women haar deel van het werk. Na een lange achtervolging werden de drie bijgehaald door het peloton op drie kilometer van de finish. In de pelotonsspurt eindigde Veenhoven uiteindelijk als zesde.

“Ik zette mijn sprint iets te vroeg in”, reageert Veenhoven na afloop. “Achteraf gezien is dat altijd jammer om vast te stellen, maar hier leer ik uit. Ik ben heel tevreden over het werk dat de ploeggenotes leverden onderweg om de vluchters in te rekenen. Het ploegenwerk was mooi om te zien. Ik kijk uit naar de volgende sprintkansen die ik ongetwijfeld nog zal krijgen dit seizoen.”

Ploegleider Jan Boven blikt tevreden terug op de race van zijn ploeg. “We zaten vanaf het startschot goed in de wedstrijd. De sprintersploegen keken vooral naar elkaar, dus toen besloten we om mee de koers te controleren. De kopgroep kreeg uiteindelijk een voorsprong van anderhalve minuut. Mijntje en Rosita leverden uitstekend werk om de vluchters terug te halen. Daarna was het aan Margaux Vigié en Linda Riedmann om Nienke in een zo goed mogelijke positie af te zetten.”

“De doelstelling was om in de top vijf te eindigen, maar met dit resultaat kunnen we zeker tevreden zijn”, gaat Boven verder. “Nienke bewees eerder al goed te zijn met haar resultaten in Classic Brugge – De Panne en de Scheldeprijs. We zijn stappen vooruit aan het zetten in de ontwikkeling.”

Trofee Maarten Wynants

One day race