Vos vierde in zware editie Parijs-Roubaix

Marianne Vos heeft in de vijfde editie van Parijs-Roubaix net naast een podiumplek gegrepen. In een titanenstrijd kwam ze nipt tekort voor de overwinning en moest ze haar meerdere erkennen in Lotte Kopecky.

Ondanks verschillende aanvalspogingen wist er door het hoge tempo in het peloton geen kopgroep te ontstaan. Op de zesde kasseistrook van de dag brak de wedstrijd volledig open. Lotte Kopecky trok de gashendel open en wist zo een elitegroep te creëren, met daarin Vos, Sophie von Berswordt-Wallrabe en Lieke Nooijen.

Op de Camphin-en-Pévèle volgde vervolgens de beslissende slag. Vos versnelde en kreeg vijf rensters met zich mee. Ondanks verschillende aanvalspogingen slaagde niemand er meer in om te ontsnappen en reden de koplopers gezamenlijk richting de Vélodrome André Pétrieux. Op de wielerbaan in Roubaix bleek Kopecky uiteindelijk over de snelste benen te beschikken.

“Het is altijd een heel bijzondere sprint”, blikt Vos terug. “Ik kwam te vroeg en van buiten kwamen ze met meer snelheid. Finishen in Roubaix is altijd anders, maar Lotte (Kopecky) heeft vandaag verdiend gewonnen. Het is teleurstellend dat het niet lukt, vooral als je er zo dichtbij bent. Maar ik ben me er ook van bewust dat je niet zomaar wint.”

"We hebben vandaag als team echt alles gegeven en gingen vol voor de overwinning"

Sophie von Berswordt-Wallrabe

Von Berswordt-Wallrabe stond vandaag voor het eerst aan de start van de Hel van het Noorden en liet zich meerdere malen zien. “Het was echt een supergave ervaring om hier te rijden. We hebben vandaag als team echt alles gegeven en gingen vol voor de overwinning. Dan is het heel jammer dat het niet lukt. We hebben alles geprobeerd om Marianne te laten winnen, en dan is het heel zuur dat ze net tekortkomt. Maar dit hoort helaas bij de sport.”

Volgende week staat met de Amstel Gold Race een thuiswedstrijd voor Team Visma | Lease a Bike Women op het programma. “Het voelde vandaag weer goed aan en ik merkte dat ik niet slecht was, dit neem ik mee naar volgende week wanneer de Amstel Gold Race voor de deur staat. Mijn volgende doel”, sluit Vos af.