Bouwman trekt eindzege Coppi e Bartali over de streep

Koen Bouwman heeft de Settimana Internazionale Coppi e Bartali op zijn naam geschreven. De Nederlander kwam in de lastige laatste etappe niet meer in de problemen. Met de eindwinst in de Italiaanse etappekoers treedt Bouwman in de voetsporen van onder meer Jonas Vingegaard, die de rittenkoers in 2021 won.

In de laatste rit kozen zeven renners al snel het hazenpad. De aanvallers wisten een voorsprong van drie minuten op te bouwen, maar de laatste vluchter werd op vijftien kilometer voor de streep gegrepen. In de slotkilometers waren de renners van de geel-zwarte formatie alert, en neutraliseerden ze de verschillende aanvalspogingen. Op de wielerbaan in Forlì was het Jenno Berckmoes die naar de zege sprintte en Bouwman die de eindzege veiligstelde.

"Vandaag hebben we het als team heel goed gedaan"

Robert Wagner

"Vandaag hebben we het als team heel goed gedaan”, vertelt een trotse ploegleider Robert Wagner. "Het doel was om de leiderstrui mee naar huis te brengen, en dat is met verve gelukt. We hebben de hele dag de wedstrijd kunnen controleren en zijn eigenlijk geen moment in de problemen gekomen."

Bouwman is ook tevreden over de etappe van vandaag en kijkt met een goed gevoel terug op afgelopen week. "Het is echt een supermooie week geweest en we hebben als team heel goed gereden. De laatste etappes heeft het team veel werk verricht om mijn leiderspositie te behouden. Mooi dat ik het dan ook heb kunnen afmaken."

"Ik ben heel blij met de eindoverwinning"

Koen Bouwman

De 30-jarige Nederlander is binnen het team de opvolger van Vingegaard, die in 2021 al de Italiaanse etappekoers wist te winnen. "Ik ben heel blij met de eindoverwinning. Ik rijd voornamelijk als knecht en als ik dan voor mijn eigen kans mag gaan, is het heel mooi dat het ook lukt. Dat ik daarnaast Jonas mag opvolgen, is ook leuk. Ik zal zijn prestaties nooit kunnen evenaren, maar het is wel mooi dat we dezelfde koers hebben gewonnen”, vertelt Bouwman met een lach.

In de Italiaanse etappekoers staat de geel-zwarte formatie al jaren aan de start met een gemengde selectie van WorldTour en Development renners. "Dit is voor ons een belangrijke wedstrijd. De talenten kunnen hier in een sterk deelnemersveld al wennen aan het grote werk en daarnaast veel leren. Koen, Julien Vermote en Milan Vader hebben dit jaar als ervaren krachten de jonge renners goed kunnen ondersteunen. Het team heeft echt als een collectief gereden. Ik ben supertrots op het team, en ook op de talenten die weer een mooie ontwikkeling hebben doorgemaakt en geleerd hoe ze een leiderstrui moeten verdedigen”, sluit Wagner af.

Settimana Internazionale Coppi e Bartali

Stage 5