UCI weigert verduidelijking regels ondanks medewerking teams aan volgsysteem
Wij zijn geschokt en teleurgesteld over het besluit van de UCI om meerdere teams, waaronder het onze, te diskwalificeren voor de Tour de Romandie Féminin.
Eerder deze week hebben alle betrokken teams formele brieven gestuurd aan de UCI. Daarin spraken we onze steun uit voor de veiligheid van de rensters, maar uitten we ook ernstige zorgen over de eenzijdige invoering van een GPS-volgapparaat dat slechts bij één renster per team zou worden geplaatst.
We hebben duidelijk gemaakt dat:
- We zelf geen renster zouden aanwijzen, noch het apparaat zouden installeren, verwijderen of onderhouden.
- De UCI of haar partner vrij is om zelf een renster te selecteren en het apparaat te installeren, mits dit op hun eigen verantwoordelijkheid gebeurt als zij menen daartoe het recht te hebben.
Ondanks onze medewerking heeft de UCI besloten de maatregel toch op te leggen. Dit terwijl er al een bewezen veiligheidssysteem beschikbaar is. Dat systeem is in andere grote wedstrijden met succes getest. Het werkt voor het hele peloton en is aangeboden aan de UCI.
Toch kiest de UCI ervoor om een nieuw systeem verplicht te stellen, zonder duidelijke instemming van de teams. Daarbij werd gedreigd met diskwalificatie. Nu zijn we uitgesloten van deelname, omdat we zelf geen renster wilden aanwijzen. Waarom de UCI dit niet zelf wil doen, blijft vooralsnog onduidelijk en onbeantwoord.
Ondanks meerdere verzoeken van de teams in de afgelopen twee dagen konden de UCI-commissarissen niet aantonen op basis van welke specifieke UCI-regel teams verplicht zouden zijn om één renster anders te behandelen dan de rest. Er werd enkel verwezen naar een e-mail van de teamsunie. Toch heeft men besloten door te zetten met de diskwalificatie van de betrokken teams en hun rensters.
Deze actie negeert de rechten van teams en rensters. Wij vinden de uitvoering van de maatregel discriminerend en dit staat haaks op de door de UCI uitgesproken ambitie om in dialoog te blijven met alle belanghebbenden.
Wij zetten ons altijd in om wielrennen veiliger te maken, maar dat moet gebeuren via samenwerking, en niet via dwang.