Hagenes volgt Kooij op in Münsterland Giro

Per Strand Hagenes heeft het perfecte ploegenspel van Team Jumbo-Visma in de Münsterland Giro bekroond met een knappe zege. De jonge Noor zat samen met Christophe Laporte en Edoardo Affini de hele koers in de kopgroep en rondde het solo af.

De stevige wind en felle regenbuien braken de koers al vanaf de start in Osnabrück open. Een eerste groep met Affini, Laporte en Hagenes splitste zich af en kreeg al snel een voorsprong van het peloton. Jos van Emden, die de koers in 2007 en 2013 won, nestelde zich samen met Olav Kooij, Jesse Kramer en Tim van Dijke veilig in het achtervolgende peloton.

In het heuvelachtige middenrif van de Duitse koers, werd het peloton, maar ook de kopgroep steeds verder uitgedund. De geel-zwarten waren altijd bij de les en voerden mee de schifting door. In de spekgladde straten van Münster leidde Laporte met een demarrage het slotakkoord in. Hagenes plaatste zijn aanval nadat Laporte werd teruggepakt en hield het vol tot aan de streep, twee kilometer verder.

“We hebben het sterk gespeeld en zaten met drie man in de kopgroep”, aldus Hagenes, die Kooij opvolgt op de erelijst van de Münsterland Giro. “De samenwerking was na de heuvelzone nog altijd goed en we hadden vertrouwen dat we het konden halen. Het was een kwestie van blijven gaan en blijven geven. In de laatste kilometers zei Christophe dat ik wat moest proberen. Ik waagde een poging en dat bleek de goede te zijn. Ik realiseerde me pas dat ik gewonnen had, toen ik de stafleden zag juichen.”

"De klassiekers moeten mij liggen en dat zijn de races waar ik me echt kan ontwikkelen."

Per Strand Hagenes

“Ik kijk al uit naar het komende seizoen”, zegt de winnaar, die dan de definitieve overstap naar het WorldTour-team maakt. “De klassiekers moeten mij liggen en dat zijn de races waar ik me echt kan ontwikkelen. Ik hoop veel te kunnen koersen, maar vooral ook heel veel te leren.”

Voor de jonge Noor is het zijn derde overwinning van het seizoen. Eerder won hij de Profronde van Drenthe en een etappe in de 4 Jours de Dunkerque. Door de zege van Hagenes stijgt de zegeteller van Team Jumbo-Visma naar het aantal van 65.