Jonge talenten Team Visma | Lease a Bike tonen zich in Parijs-Roubaix

In Parijs-Roubaix wisten Tim en Mick van Dijke een knappe ereplaats te behalen. De jonge tweelingbroers van Team Visma | Lease a Bike eindigden op een zestiende en negentiende plaats. Onderweg toonde ook neoprof Per Strand Hagenes zich door lang deel uit te maken van de kopgroep. De winst was voor Mathieu van der Poel.

Na het startschot in Compiègne mengde Hagenes, ooit al derde in Parijs-Roubaix voor beloften, zich meteen in de strijd voor een plek in de vroege vlucht. De 20-jarige Noor kwam uiteindelijk met acht medevluchters op kop. Het negental bereikte de eerste kasseistroken van de dag met kleine voorsprong, maar onder impuls van onder andere de ploeg van Mathieu van der Poel werd hun voorsprong snel tenietgedaan. Ondertussen kreeg Christophe Laporte te maken met een lekke band op de eerste kasseistrook. De Europese kampioen raakte nooit meer in de voorste gelederen.

Na de tempoversnellingen in het peloton ontstond er een ruime kopgroep van zo’n 25 renners. Tim en Mick van Dijke vergezelden ploeggenoot Hagenes vooraan in de wedstrijd. De Noor positioneerde het duo vervolgens perfect in de aanloop naar de Trouée d’Arenberg, waar favorieten Van der Poel en Mads Pedersen aan de boom schudden. Mick van Dijke kon knap volgen, terwijl zijn broer te maken kreeg met materiaalpech. De ontwikkelingen volgden elkaar daarna snel op en Mick van Dijke kwam ten val en moest van fiets wisselen.

Op zo’n 60 kilometer van de finish, bleek Van der Poel te sterk voor de tegenstand. Daarachter streed Tim Van Dijke voor een toptienplaats. Met een alles-of-niets-poging versnelde hij op de piste van Roubaix, waarna hij een knappe achtste plaats behaalde. De 24-jarige Nederlander werd na afloop echter teruggezet naar de zestiende plek door de jury na het overschrijden van de blauwe lijn op de piste. Een leeggereden Hagenes en Mick van Dijke, bereikten in een achtervolgende groep de aankomst.

“Ik ben trots op wat we verwezenlijkt hebben vandaag”, zegt Tim van Dijke na afloop. “We kenden heel wat pech de laatste periode. Normaal rijd ik in dienst van kopmannen als Wout van Aert, Christophe Laporte en Dylan van Baarle. Vandaag kreeg ik de kans om voor mezelf te rijden. Ik was best nerveus, waardoor ik misschien niet altijd de beste keuzes maakte. Maar achteraf gezien beleefde ik een geweldige dag.”

"Emotioneel om samen met mijn broer in de kopgroep van Parijs-Roubaix te rijden"

Tim van Dijke

“Het was best onwezenlijk en emotioneel om samen met mijn broer in de kopgroep van Parijs-Roubaix te rijden. Zowel de Ronde van Vlaanderen als Parijs-Roubaix behoren tot mijn favorieten wedstrijden. Vorige week voelde ik me al goed, dus ik ben blij dat ik dat gevoel kon bevestigen. Ooit hoop ik hier mee te strijden voor de zege”, aldus Tim van Dijke. “Als kind droomden we van momenten als dit. Wat er vandaag allemaal gebeurd is, moet nog binnensijpelen”, voegt broer Mick van Dijke eraan toe.

Sportief directeur Merijn Zeeman zag de jonge Team Visma | Lease a Bike-talenten opstaan. “We startten vanochtend met het idee om onze jonge renners Tim, Mick en Per de kans te geven om zich te tonen. Natuurlijk was dat niet wat we begin dit seizoen gepland hadden, maar iedereen weet wat ons allemaal is overkomen de afgelopen periode. Talentontwikkeling vinden we heel belangrijk en het is goed om te zien dat onze jonge talenten vandaag zijn opgestaan. Onderweg leverden ze schitterend werk. We hebben niet de resultaten behaald die we gehoopt hadden tijdens de kasseimonumenten, maar de redenen daarvoor zijn duidelijk. Dankzij onze jonge talenten kunnen we deze periode echter alsnog afsluiten met opgeheven hoofd. De toekomst ziet er niet slecht uit.”