Laporte zesde na verrassende finale Parijs-Tours, Jos van Emden zwaait af als prof

Christophe Laporte is als zesde geëindigd in Parijs-Tours. De Europees kampioen bleek de snelste van het peloton dat zich verkeek op vijf vluchters. De winst was voor Riley Sheehan. Voor de 38-jarige Jos van Emden was de Franse herfstklassieker zijn laatste profwedstrijd.

Begin oktober wordt traditioneel Parijs-Tours verreden. Tussen Chartres en Tours kreeg het peloton 214 kilometer voorgeschoteld met onderweg enkele korte hellingen en onverharde wegen. Team Jumbo-Visma controleerde in het peloton, dat lange tijd een kopgroep voor zich uit zag rijden. Op 25 kilometer van de aankomst reed Laporte lek, net toen vier renners de oversteek maakten naar een overblijver van de vroege vlucht. De vijf aanvallers wisten finaal uit de greep van het uitgedunde peloton te blijven.

“We waren goed en we hadden aanvankelijk genoeg Team Jumbo-Visma-renners in het peloton om te werken”, zegt Laporte na afloop. “In de finale leverde Dylan (van Baarle) nog fantastisch werk in de achtervolging op de koplopers, maar we kregen niet voldoende steun van anderen. Het is jammer, maar dat hoort bij wielrennen. Het is mooi voor de renners die voorop wisten te blijven. Verder was het heel fijn dat ik vandaag mijn Europese kampioenstrui heb kunnen tonen aan de Franse supporters.”

"Tijd voor vakantie en een biertje"

Jos van Emden

Ploegleider Arthur van Dongen: “Tot aan de grindwegen was alles onder controle. Daarna speelden we enkele jongens kwijt, wat ons op het einde zuur opbrak. Edoardo (Affini) en Per (Strand Hagenes) reden nog enkele belangrijke gaten dicht, maar daarna bleven enkel Dylan en Christophe over om de finale in te gaan. In die finale kwamen we mannen tekort en het feit dat Christophe op een cruciaal moment een lekke band had, zorgde ervoor dat we de koers verliezen. Vandaag sloten we een fantastisch seizoen af.”

Na een periode van zeventien seizoenen bij Team Jumbo-Visma hing Jos van Emden de fiets aan de haak. De 38-jarige Nederlander reed na een rijkgevulde carrière zijn laatste profwedstrijd. Vanaf 2024 wordt hij ploegleider bij Team Jumbo-Visma Women. “Het zit erop”, aldus Van Emden. “Ik weet nog niet precies wat ik voel, maar ergens lijkt het op opluchting. Het gevecht voor de overwinningen en de vele momenten samen met de ploeggenoten zal ik zeker missen. Er komt meteen een drukke periode aan ter voorbereiding van het komende seizoen als ploegleider, maar eerst is het tijd voor wat vakantie en een biertje.”

Paris - Tours Elite

One day race