Lieke Nooijen Nederlands kampioene na sterke sprint
Lieke Nooijen is de nieuwe Nederlands kampioene op de weg. In een spannende en gecontroleerde wedstrijd trok zij in de finale aan het langste eind tegen Femke Markus en stelde zo de nationale titel veilig.
De koers kende vanaf het begin een hoog tempo, met verschillende aanvalspogingen in de openingsfase, onder meer van Femke de Vries. Maar geen enkele ontsnapping kreeg veel ruimte, waardoor het peloton lange tijd de controle behield en de wedstrijd gesloten bleef.
Ook in het verdere verloop bleven aanvallen elkaar opvolgen, maar telkens werd er snel gereageerd. Pas in de finale brak de koers open na een selectieve fase op de laatste hellingen. Daar bleven uiteindelijk Nooijen en Markus als sterkste rensters vooraan over.
In de slotkilometers werkten de twee nog samen richting de finish, maar al snel werd duidelijk dat de beslissing zou vallen in een sprint. Nooijen positioneerde zich daarbij goed en toonde zich uiteindelijk de sterkste in de eindsprint, waarmee ze de nationale titel wist veilig te stellen.
"Het betekent heel veel voor mij. Dit is de mooiste overwinning die ik tot nu toe heb behaald."
“Ik wist dat ik met Femke Markus op stap was, dus ik moest haar op een bepaalde manier kloppen. Ik heb op de klimmetjes geprobeerd te kijken hoe sterk ze was. Ik heb tot op de streep gevochten, een Nederlandse trui verdien je pas op de streep,” aldus Nooijen.
Na afloop toonde de nieuwe kampioene zich tevreden over haar prestatie en de manier waarop ze de wedstrijd benaderde. “Het was een hele spannende koers, maar ik ben heel trots op hoe ik heb gereden en ook op de ploeg. Het is belangrijk dat we deze trui binnen de ploeg hebben.”
Voor Nooijen is de nationale titel een bijzonder moment in haar carrière. “Het betekent heel veel voor mij. Dit is de mooiste overwinning die ik tot nu toe heb behaald,” besloot ze.





