Valter en Hagenes pakken nationale titels in Hongarije en Noorwegen

Attila Valter heeft voor het tweede jaar op rij het Hongaars kampioenschap gewonnen. De renner van Team Jumbo-Visma kwam na een lange aanval solo over de meet en heeft na zijn eerdere tijdritzege nu beide Hongaarse kampioenstruien in handen. Per Strand Hagenes pakte de Noorse beloftentitel.

“Ik heb bijna de hele wedstrijd in mijn eentje gereden”, vertelt een trotse Valter, die Márton Dina tweeënhalve minuut achter zich hield. “Toen de groep achter mij begon te accelereren, bleek ik ook in staat om te versnellen. Mijn laatste compagnon moest op dat moment lossen. De groep achter mij dacht dat ik zou instorten, maar ik kon de gehele koers een goed tempo blijven rijden. Het is heel speciaal om de tijdrit en de wegrit allebei te winnen.”

Valter wist van tevoren dat het geen eenvoudige wedstrijd zou worden. “Het is altijd lastig om zonder ploeggenoten een nationaal kampioenschap te rijden. Ik denk dat ik slim ben geweest en heb laten zien dat ik stappen heb gezet. De gemiddelde snelheid lag vier kilometer per uur hoger dan vorig jaar. Ik heb dit seizoen bij Team Jumbo-Visma veel ervaring opgedaan en tegelijkertijd merk ik dat ik over meer power beschik. Daar ben ik blij om.”

"Hopelijk zijn Johannes en ik volgend jaar sterk genoeg om de zege bij de profs te kunnen grijpen."

Per Strand Hagenes

In Noorwegen reden de beloften en profrenners tegelijkertijd. Hagenes eindigde overall als negende en was daarmee de eerste beloftenrenner in de uitslag. Hij is tevreden. “Het was een mooie koers. Uno-X stond hier met vijftien man aan de start, dus Johannes Staune-Mittet en ik wisten van tevoren dat het lastig zou worden. In het begin hebben we geprobeerd om wat druk te zetten op de favorieten. Helaas kwam ik ten val met zes rondjes te gaan en kostte het behoorlijk wat energie om terug te keren.”

“Na die val hebben we de focus verlegd van de overall overwinning naar het beloftenkampioenschap, want de concurrentie was te sterk”, vervolgt de negentienjarige Strand Hagenes zijn verhaal. “Gelukkig hebben we die trui kunnen pakken. Hopelijk zijn Johannes en ik volgend jaar sterk genoeg om de zege bij de profs te kunnen grijpen.”

Voor Valter was het zijn tweede zege van het seizoen, voor Hagenes de vierde. Na dit weekend en met de Nederlandse en Hongaarse titel bij de profrenners, staat de teller van de WorldTour-ploeg op 42, voor het Development Team op tien.