Forse groei Fan Peloton en merchandise-verkoop Team Visma | Lease a Bike in succesjaar 2023

Forse groei Fan Peloton en merchandise-verkoop Team Visma | Lease a Bike in succesjaar 2023

De unieke sportieve successen van 2023 van Team Visma | Lease a Bike hebben ook gezorgd voor zakelijke successen in het afgelopen jaar. Tom Houtgraaf, coördinator Digital Marketing, Merchandise & Community, zag het Fan Peloton ontwikkelen tot de grootste ter wereld en de verkoop van de merchandise enorm groeien. “Wielerfans over de hele wereld willen zich bij ons aansluiten en daar zijn we heel trots op."

Fan Peloton

Het Fan Peloton van Team Visma | Lease a Bike is inmiddels gegroeid tot ruim vijftienduizend leden. “Leden van ons Fan Peloton staan dicht bij de ploeg, omdat ze toegang krijgen tot exclusieve content over ons team. Ze ontvangen het hele jaar vele extra’s zoals een wielershirt, krijgen mooie kortingen in onze webshop en bij onze partners én maken maandelijks kans op toffe prijzen. Dat is natuurlijk financieel aantrekkelijk voor ze, maar je ziet dat de meeste fans lid worden omdat ze graag dichter bij onze ploeg willen staan. Ze willen erbij horen en dat is gaaf om te zien."

Campagnes

De groei van het Fan Peloton komt, naast de bijzondere sportieve prestaties, ook door de mooie campagnes die in 2023 zijn gevoerd. Houtgraaf vervolgt: “Wij schreven vorig jaar sportgeschiedenis, met de eindwinst in de drie grote rondes. Onze ploeg maakte daarop een geweldige trilogie-campagne en een nog mooier shirt. Je ziet dat onze internationale fans die unieke prestaties enorm waarderen. Dat shirt is een van de best lopende artikelen ooit. Ik vind het persoonlijk ook een ontzettend gaaf shirt, maar het verhaal erachter maakt het extra bijzonder. Daarnaast wordt onze maatschappelijke betrokkenheid ook gewaardeerd. Denk aan de ‘use your head-campagne', waarin we tijdens Parijs-Roubaix aandacht vroegen voor fietsveiligheid en het dragen van een helm onderweg. Dat vinden we zelf heel belangrijk, maar onze fans gelukkig ook.

Wereldwijde groei verkoop merchandise

De unieke prestaties van het afgelopen jaar zorgden ook voor een grotere afzetmarkt voor de merchandise. “Kijk alleen al naar de Verenigde Staten. Door de Vuelta-zege van Sepp Kuss was er daar ineens veel meer aandacht voor ons team. En met het speciale GC Kuss-shirt hadden we meteen een bijzonder item in handen om de Amerikaanse wielerfans te bedienen. Zo werd de VS in een klap onze grootste afzetmarkt. In Europa groeiden we ook verder. Met onze Jonas Vingegaard als tweevoudig Tourwinnaar maken we veel Deense fans gelukkig. De verkoop groeide dan ook weer fors in Denemarken. Ons team blijft daarmee in alle opzichten doorgroeien. En dat bewijst dat we echt samen verantwoordelijk zijn voor onze groei, zowel sportief als zakelijk."

Ambities in 2024

Ondanks dat het wel heel erg moeilijk wordt om de unieke trilogie van 2023 ooit te herhalen, kijkt het team met veel vertrouwen uit naar dit nieuwe jaar. Tom Houtgraaf: “De ploeg heeft weer ambitieuze doelen gesteld, en wij gaan als afdeling daar natuurlijk graag in mee. We willen ons Fan Peloton wereldwijd verder laten groeien en onze koppositie behouden. Daarnaast verkennen we nieuwe afzetmarkten en hebben we weer hele mooie campagnes op stapel staan. We zijn enorm gemotiveerd om in 2024 onze wereldwijde positie nog verder te versterken. Want ook dat hoort bij ons doel om samen met onze sporters, partners en fans sportgeschiedenis te schrijven”.

Gerelateerde updates